De Wereldreis (huwelijksreis)

Nieuw Zeeland!!

Nieuw Zeeland

Tja, waar moeten we beginnen met ons verhaal vanuit Nieuw Zeeland??

We hebben in 3 weken al enorm veel gezien en gedaan, teveel om op te noemen, en allemaal geweldige dingen.... We proberen een 'korte' samenvatting te geven.

Na ruim 6 uur vliegen vanuit Frans Polynesie zijn we aangekomen in Auckland!! Hier hebben we anderhalve dag rondgehangen en wat zaken geregeld voor de verdere reis. Vervolgens konden we onze camper (klein camperbusje...) ophalen... Wat n leuk ding is dit! Hier gaan we de komende weken Nieuw Zeeland mee verkennen! Even wennen aan het links rijden, maar meteen goed en wel op weg (natuurlijk gaan we nog steeds automatisch af en toe verkeerd rijden... dit zorgt voor lachwekkende momenten!).

Begonnen met het noorden van het noordereiland, bay of islands! Hier al meteen een top-ervaring opgedaan door tientallen orca's te spotten vanaf een boot, helemaal geweldig! Zeker gezien het feit dat ze zich hier maar 1 maal in de 6 tot 8 weken laten zien, enorme mazzel dus! Ook dolfijnen kwamen nog voorbij. Kortom, een super dag! Mooie omgeving en camping aan zee... heerlijk!

De dagen hierna hebben we vooral veel kilometers afgelegd, om enkele highlights van het noordereiland te kunnen bezoeken (via Coromandel peninsula richting Roturua en Tongariro). Onderweg geweldige uitzichten, prachtige plekjes om te stoppen met ons campertje en lekker te lunchen. In Rotorua zorgt voortdurende vulkanische activiteit voor een aardige 'rotte eieren lucht',apart is dat bij de mensen in de tuin gewoon de 'rook' uit de grond komt, die dus niet al te fris ruikt... ook hier wel weer schitterende omgeving, prachtige meren met bergtoppen op de achtergrond. Hier ook nog wat Maori cultuur opgesnoven.

Ook fysiek hebben we ons weer van onze goede kant laten zien... We hebben de Tongariro-crossing gelopen. Hetgeen inhoudt dat we een wandeling van 19 km hebben gelopen, over diverse vulkanen (ook gebruikt als filmlocatie voor Lord of the Rings), erg indrukwekkend! De pittige klim leverde schitterende uitzichten op kraters en omliggende vulkanen op (met dank aan het heerlijke zonnige weer!)! Hierna 2 dagen flinke spierpijn, maar t was het waard!

's nachts koelt het hier toch aardig af in ons campertje en zijn we blij dat we een dekbed tot onze beschikking hebben, en een kachel niet te vergeten! Zo komen we de nachten wel door, gezellig!

Vervolgens zijn we dus richting het zuidereiland gegaan. Zijn rechtstreeks naar Kaikoura gegaan (onderweg zeeleeuwen kolonies gezien!) om hier de whales te gaan spotten.. Helaas liet het weer ons hier in de steek en was het dus niet mogelijk om deze tour te doen op de dag dat wij gepland hadden, de regen kwam met bakken uit de lucht en het waaide behoorlijk ... flink balen! Aangezien we geen dag wilden wachten hebben we de verdere route aangepast en besloten later in onze reis terug te gaan naar Kaikoura en dan een nieuwe poging te gaan doen.

We zijn richting de westkust gereisd, onderweg onszelf verwend met een bezoek aan de hot springs, hier heerlijk gerelaxed en opgewarmd! Ook de westkust van het zuidereiland levert weer prachtige uitzichten op onderweg, en ook hier weer zeeleeuwen (alsof t de normaalste zaak van de wereld is).

Erg bijzonder was ook dat we onderweg een tussenstop maakten aan een willekeurig strand, waar we ineens de hector-dolfijnen uit de zee zagen springen!! Hier hebben we een hele poos naar staan kijken. Erg bijzonder omdat deze dolfijnensoort zeldzaam is (overigens de kleinste dolfijn die er is!).

We zijn doorgereisd naar de gletsjers (Fox glacier en Franz Josef)... en ook dit was weer indrukwekkend om van zo dichtbij te kunnen zien!! Hier nog was gewandeld en erna verder gereden richting de Milford Sounds (fjorden). Hier hebben we een prachtige boottocht gemaakt, tussen de fjorden. Hier hebben we ook nog pinguins gezien.

Overigens is het inmiddels echt koud en regenachtig, onderweg naar de fjorden sneeuwde het zelfs... dat hadden we niet helemaal verwacht in Nieuw Zeeland in deze periode, maar we hebben dan ook vernomen dat het in jaren niet zo koud is geweest in deze periode!

Maar goed, dat mag de pret niet drukken... Na de fjorden verder gereisd naar de Catlins (bepaald natuurgebied). Hier hebben we genoten van ook weer prachtige uitzichten...

Via Dunedin (leuke plaats) zijn we iOtago Peninsula gaan bekijken, wat vooral ook weer bekend staat om z'n mooie uitzichten en baaien en de pinguins die hier aan land komen. Deze hebben we gezien (2 verschillende soorten), hoe ze met de tientallen aan land komen, geweldig!!

Inmiddels zijn we weer in Kaikoura terug (na vele, vele kilometers), en hebben we de whale watch boottour gedaan! Dit was helemaal het einde!! Geluk met het weer (redelijk kalme zee en de zon!) en 3 keer de sperm whale (potvis) kunnen bekijken, wanneer hij aan het wateroppervlak kwam om op adem te komen en vervolgens na zo'n 10 minuten weer naar de diepte duikt om op jacht te gaan!

Eenmaal werd een potvis omringd door diverse dusky dolfijnen, super!! Van deze tour hebben we volop genoten en was echt heel bijzonder....

Na Kaikoura nog zijn we nu enkele dagen in Abel Tasman National Park en omgeving (noorden van het zuidereiland) om vervolgens weer naar Christchurch terug te gaan, daar hopelijk nog met wilde dolfijnen te zwemmen en verder te vliegen naar Sydney!

Dat reizen met ons eigen campertje bevalt ons prima! We verblijven op mooie campings! De meesten liggen wel ergens aan een meer, het strand of in een bos, zo kunnen we 's morgens vanuit ons bed, met de achterklep open, genieten van de mooie omgeving! Ook koken we zowat elke avond, dus de kilo's komen er weer bij! Heerlijk!! Daarnaast wordt er gedurende de lange ritten volop gesnoept, en muffins bakken kunnen ze hier heel goed.... ;)

In deze regio is het weer wat warmer en beter dan voorheen, hopelijk blijft dat nog even zo... regen en kou hebben we al genoeg in Nederland dachten we zo..... Inmiddels kunnen we eindelijk, na weken, weer de korte broek aan!!! jeeeuj Dat is prettiger dan al die dikke lagen fleece, de muts en meerdere jassen!

Het lijkt allemaal veel wat we de laatste weken hebben gezien en gedaan hier, maar we reizen in een prettig tempo, dus rustig de tijd om te zien wat we willen zien hier in Nieuw Zeeland! Maar nu ook ontzettende zin in Azie....

tot snel!

Liefs van ons

Bart, Liesbeth & Joep

Super ervaringen weer die jullie met ons delen. Ben blij dat jullie zo van elkaar en alles genieten. Heel veel plezier nog en ik kijk weer uit naar het volgende verhaal en foto's.

Dikke knuffels van ons

Ralph en Kyra

Heee Cyriel en Niña!

Wat een verhaal weer. Super!!
Jammer dat we jullie laatst gemist hadden op skype.
Hoop jullie gauw weer eens te spreken!

Geniet van alles en rij voorzichtig ;) !!!

xx Ralph en Kyra

Eva F

Hai!
Heerlijk om wakker te worden met zo'n geweldig verhaal! Alsof het uit een boekje komt, zo perfect en geweldig klinkt het! Erg benieuwd naar de foto's, vooral van die orka's en zo....
En volgens mij vliegt de tijd voorbij. Dus blijven genieten! Maar dat doen jullie volgens mij wel.
Hopelijk snel weer keertje skypen! Ik zal in die tussentijd nog even mailen over details van t een en t ander ;-)
liefs xx

Phil

Hallo travellers,

Hoewel ik tegen al die Engelse woorden ben die onze Nederlandse taal langzaam verdringen ('kids, pilots, preteachen, checklist', enz.), gebruik ik maar weer even 't woord travellers, immers zeer toepasselijk op jullie beiden', zeker nu jullie in Engelstalig gebied verkeren. Het lijkt wel of jullie een reis maken in opdracht van het Wereldnatuurfonds of Greenpeace, ik zou het ook een reclametocht voor de Schepping kunnen noemen. Fijn te lezen hoe jullie hier terecht van genieten, fijn te lezen hoeveel er nog te beleven valt dat écht de moeite waard is. Als je de krant leest krijg wel eens een ander beeld van moeder aarde.
Blijf genieten! Hannie en ik zijn benieuwd naar de volgende serie foto's. En ja, Cyriel, tenslotte: de intro op de site van 'het Kónvent van daensdig' is súúúper, samengevat: 'Il Divo oet Zitterd!' Groetjes!

Freek en Christianne

Heey Ceriel en Niña,

Waaaaaaaooooooooowwwwwww Dat is een gaaf verhaal. Orka's, dolfijnen en walvissen echt geweldig, zeker nog omdat jullie telkens een beetje mazzel hadden dat ze net voorbij kwamen, maar als ik zo'n beest was en jullie in de boot zaten kwam ik ook wel even een luchtje scheppen hahaha. hebben jullie ook gezwommen met die beesten of mag dat niet ? of te gevaarlijk?

Het zal lastig worden om NOG meer te genieten dan jullie al doen. Het zijn echt geweldige verhalen allemaal, dus ben ik na dit verhaal ontzettend benieuwd naar de foto's.

Nog een hele fijne tijd gewenst.....

Groeten Freek en Christianne

Tin Tin & Bobby

Jongens toch.... esof ver National Geografic of Animal Planet op hubbe stjoan. Echt geweldig!

Nou ja, geniet der van, wirke kent ger nog lank genog. T wurd weer schnell tiet veur ein pötje Mens Erger Je Niet.

Dikke kus

Marlies

Wat heerlijk allemaal vooral de zeeleeuwen orka's dolfijnen het lijkt wel alsof ze die voor jullie hebben ingehuurd.
Kan hier geen tv prgramma van gemaakt worden?!
Liefs Marlies

elly van schoubroeck

hallo jatsprieje,
ben onder de indruk van jullie reis, van de schoonheid van de natuur die jullie elke dag weer zien (die wij gratis mee mogen beleven) en bijzonder van jullie uithoudingsvermogen.
Ik verheug mij al op het volgende verslag.
Blijf gezond en geniet.
Vele hartelijke groeten van Elly

Manon

Tena korua!

Ik blijf in herhaling vallen, helemaal te gek wat wij "samen" allemaal beleven en zien! Er kan haast geen dier meer bestaan dat jullie straks niet hebben gezien.
Ben benieuwd naar de volgende serie foto's, ik zou er straks maar een mooi boek van gaan maken en dit uitgeven!
Geniet weer lekker verder van alle moois en lekkers dat jullie daar geboden wordt, tot de volgende keer!

Haere ra!
Manon

Marlie en Ger

Wat een mooie dingen zien, en maken jullie mee!!
Dat worden fotoboeken vol denken we zo.
Zijn benieuwd naar de foto's van Nieuw Zeeland.Geniet lekker verder en tot snel maar weer!!
Dikke XXX

miek

gelukkig weer wat tekst!
en ik wil alleen maar M E E R.
geweldig.
kussie!!

Jakob & Kirsten

We're so jealous; Cyriel, tegen deze fauna kunnen kunnen onze uilen, edelherten, reeën en Belgisch trekpaard niet tegenop -;)!

Enjoy, Jakob & Kirsten

Rowena

He Cyriel en Nien,
Helemaal te gek wat jullie allemaal meemaken!!!!! Het lijkt national geografic wel. Die walvissen en orka's in t echt zien, dat moet toch een enorme kick geven! Zou zo willen ruilen!
Blijf al die mooie foto's en geweldige verhalen maar lekker doorsturen. Vanuit t kletsnatte Venlo geniet ik evengoed volop mee!
Liefs,
Neen

Daphne en Jaap

Hi jullie twee!!

Ik moest een paar verhalen bij lezen, maar wat een gave verhalen. Orka's, dolfijnen en walvissen echt geweldig, zeker nog omdat jullie telkens een beetje mazzel hadden dat ze net voorbij kwamen.

Het zal lastig worden om NOG meer te genieten dan jullie al doen.

Geniet ervan, voordat jullie het weten zijn jullie weer hier...

Kus Daphne en Jaap

bart en rosie

Hoi,

Leuk om te lezen dat jullie nog steeds onwijs aan het genieten zijn! Wij zijn inmiddels al weer een maand terug en weer helemaal gewend aan de kou en het drukke ritme hier.
Heel veel plezier in azie.

Groetjes van Bart en Rosie
(Toep-kampioenen)

ingrid adams

Ik kan niet wachten op nieuwe verhalen van jullie reis in Azie.

Groetjes en liefs van ons allemaal !!! / adams family\ munstergeleen