De Wereldreis (huwelijksreis)

Laatste dagen Zuid-Amerika én het paradijs op aarde!!

Wat is dat reizen toch super!! Heerlijk samen doen waar we op dat moment zin in hebben, veel andere reizigers ontmoeten, geweldige dingen zien en meemaken.! Het bevalt super.

Na de vorige update hebben we wat rustiger aan gedaan... We zaten in Puno (laatste stop peru) in een hotelletje (!) waar we heerlijk rustig aan hebben gedaan. Na 2 nachtjes zijn we naar Copacabana in Bolivia gereisd. De meest soepele grensovergang ooit! Voor we het wisten zaten we in Bolivia, en wat een leuke plaats is Copacabana! 'n Heerlijk relaxed sfeertje aan het titicaca-meer,, en lekker warm! Ook hier weer rustig aan gedaan en vanuit ons leuke hostal genoten van het uitzicht over het meer.

's avonds gezellig in een lokaal kroegje met een ander nederlands stel de kwalificatiewedstrijd Argentinie- Uruguay (voor het WK) gekeken, de gemoederen hier liepen hoog op, maar wel super gezellig! Drank heeft op deze hoogte op ons een andere uitwerking dan normaal.. ;)

Aangezien het hostal niet meer vrij was voor nog een nacht, en we geen zin hadden hier weer een ander te zoeken voor 1 nachtje, ( en tours op titicacameer ons niet aanspraken) besloten om richting La Paz te gaan. Na een redelijk snelle busrit in La Paz aangekomen en werden we midden in het centrum gedropt. Sta je dan, midden in een chaotische, drukke stad, geen idee in welke straat we waren of waar ons hostel was... na vragen bleek ons hostal dus op loopafstand, dus bepakt en bezakt hier naartoe.

's avonds geprobeerd ergens een leuk restaurantje te zoeken... dat was moeilijker dan gedacht... na anderhalf uur rondlopen (op zo'n 4000 meter, zonder te hebben gelunchd, daar word je niet vrolijk van) stonden we ineens weer in de straat van ons hostel.. Balen! Uiteindelijk heeft de lonely planet ons toch weer geholpen en hebben we nog een zeer 'lokaal' gerecht gegeten.. een hamburger....

Volgende ochtend uitgeslapen en besloten onszelf te trakteren op een lekker ontbijt met een gezonde sandwich en fruitdrank. Dat doet een mens goed! Rustig wat de stad bekeken, erg apart hier allemaal. Op straat liggen de lama-foetussen te koop, of zelfs gedroogde baby-lama's met vacht en al. Dit blijkt te worden gebruikt voor sjamanisme... Echt belachelijk, we hebben er wel honderden zien hangen!!

De stad maakt op ons verder geen fantastische indruk, beetje balen dat we dus niet eerder naar Chili kunnen maar hier echt tot de 19e moeten blijven, maar net te kort om nog een tour ergens naartoe te gaan doen (vanwege de enorme afstanden)...

's avonds komen we weer hetzelfde nederlandse stel tegen en boeken geheel impulsief een tour voor de volgende dag. Weten niet precies waar naartoe, ook leuk

Deze tour was super. We gingen naar Chalcantay, het hoogst gelegen skigebied ter wereld (althans, wanneer er nog sneeuw zou liggen). Erg genoeg is door de global warming de laatste jaren geen sneeuw meer geweest, en dat op die hoogte!! Maar, we zijn dan wel naar 5400 meter gelopen. Sjongejonge, dat gaat je niet in de koude kleren zitten. Het is echt snakken naar adem na enkele meters gemaakt te hebben, ijskoude wind, maar wel super uitzicht! Ook de rit ernaartoe en verder was mooi, hebben we toch nog wat meer van Bolivia en het Andes-gebergte in Bolivia gezien! Ook nog 'the moon valley' bezocht, een gebied met pinnacles, ontstaan door erosie. Zag er ook apart uit!

Na deze mooie trip hebben we wat mindere dagen gehad.... Cyriel is flink ziek geworden (voor het eerst op reis!!) en heeft een hele dag in bed doorgebracht. Niña dacht de dans te ontspringen, maar de dag erna (toen we naar Chili gingen reizen) moest zij het ook ontgelden, helaas wel gewoon moeten reizen. Nou, we kunnen vertellen, dat was afschuwelijk.

Maar goed, eenmaal in Valparaiso (Chili) aangekomen in bed gekropen en de volgende dag alweer aardig op de been. Valparaiso is een leuke gezellige stad, met superleuke wijken. Viña del mar is een badplaats hier een aantal kilometer vandaan en maakt ook een leuke indruk (soort Spanje in zuid-amerika). Wel lekker, even wat westers na die weken in Peru/ Bolivia. Lekker weertje, uitzicht over zee, vriendelijke mensen, kortom, ook Chili bevalt goed! Toch wel beetje jammer dat we de keuze gemaakt hebben hier niet meer rond te reizen, maar ja, voor budget wel beter!

Vanuit Valparaiso nog een wijntour gedaan naar 2 wijngaarden. Erg interessant, met natuurlijk als toppunt het proeven van verschillende wijnen (uitspugen doen ze hier niet aan)! Helaas vielen ze lang niet allemaal in de smaak, maar het was wel een super leuke en interessante dag. 2 flesjes lekkere wijn gekocht om mee te nemen naar het dure Frans-Polynesie, kunnen we er daar lekker van genieten. Nu weten we zeker, we willen ooit terugkomen naar Chili!

Na Valparaiso moesten we terug naar Santiago, omdat we van daaruit door zouden vliegen naar Paaseiland. Aangezien we nog een kadobon van Marriott hotels in ons bezit hadden (kadootje op bruiloft), besloten om deze voor deze ene nacht in Santiago maar eens te gaan besteden... We kunnen zeggen, dit was het einde!! Stonden we dan, met de rugzak en andere troep in de meest luxe lobby ooit! Hier kregen we een fantastische suite, met toegang tot een ruimte waar we 'gratis' (!) konden drinken (champagne, wijn, enz.) en hapjes konden eten.. Nou, we hebben het ervan genomen!

Helemaal fit gingen we naar het vliegveld.. en daar gebeurde het dan voor het eerst deze reis... we konden niet meer mee op de vlucht naar Paaseiland... De redenen hiervoor leveren nog steeds veel irritatie op, maar goed, daar stonden we dan, bepakt en bezakt, zonder enig plan. Terug Santiago in, al waar we uiteindelijk, na lang zwoegen met volle bepakking (leuk he, dat backpacken) een hostel vonden (nou ja, het leek meer een muf bejaardenhuis). Uiteindelijk zat het weer ons ook nog niet mee en dus besloten om ons een paar uur in de bios terug te trekken, erg leuk voor de verandering!

Gelukkig konden we de volgende ochtend wel mee op de vlucht naar Paaseiland. Paaseiland is erg bijzonder, aangezien het het meest afgelegen bewoonde eiland op aarde is (zegt men). De bekende beelden (Maohi) zijn mooi om gezien te hebben. We hebben hier op 1 dag zoveel mogelijk proberen te bezichtigen. Met de auto, samen met een frans stel, zijn we op een paar uur het eiland rondgereden, mooi!

Door de gemiste vlucht dus maar 1,5 dag hier geweest (bleek voor ons voldoende te zijn)en daarna doorgevlogen naar Frans Polynesie/ Tahiti. Hier hebben we de boot gepakt naar Moorea waar we nu zijn. Ook hier kunnen we kort over zijn, het is fantastisch!!! We genieten volop van zon, zee en de prachtige omgeving en alle luxe waar we nu in verkeren. Dit is echte honeymoon, een paradijs op aarde! Overigens is het eten hier erg lekker, maar ongelooflijk duur... dus we gaan elke ochtend en elke middag naar de supermarkt voor vers stokbrood, en hebben we hier de mini-bar volgeduwd met lekker eten! Dat vele en lekkere eten is inmiddels ook hard nodig. Niña kwam er een paar dagen geleden achter dat ze al ruim 6 kilo is afgevallen in de afgelopen weken.... Dus ze eet óf thuis veel te veel, óf hier veel te weinig... we werken er in ieder geval aan!

De onderwaterwereld hier is ongelooflijk mooi en spectaculair, dus we snorkelen wat af. We komen voortdurend weer andere soorten koraal en vissen tegen, met als hoogtepunt een schildpad! Geweldig!! Morgen moeten we helaas weer weg hier, maar we willen eigenlijk niet....

Zuid-Amerika zit er ook echt op, en dat gaan we wel missen! Het is ons super bevallen (zoals we van tevoren verwacht en gehoopt hadden) maar hebben ook weer zin om een ander deel van de wereld te gaan zien, en waar we nu zijn hadden we ook weer niet willen missen....

We gaan hier nog even lekker verder genieten, om daarna Nieuw-Zeeland onveilig te gaan maken!!

liefs van ons

Esme

Haha,

ben ik de eerste vandaag! Super verhaal weer, sorry dat het me niet gelukt was julie omgeboekt te krijgen, maar goed, mag de pret niet drukken.
Veel plezier alvast in Nieuw-Zeeland en tot snel horens!
Hele dikke kus, Esmé

ps: je mag wel wat kilo's van mij hebben...

Menoake

Ben blij dat jullie weer gezond en wel onderweg zijn! Als je van al dit moois toch niet 100% kunt genieten moet je ook nog eens terug!
Wat zijn het toch allemaal schattige mensen en prachtige dieren daar.....en ik heb altijd al eens die 'beeldjes' willen zien en zie hier... ik héb ze gezien, bedankt!
Ik ben al hartstikke benieuwd naar Nieuw Zeeland, alvast veel plezier enne......goed eten!!!

miek

yes yes yes yes yes yes yes yes yes yes yes yes yes yes yes yes yes yes yes yes yes yes yes yes yes yes yes yes yes yes

ben B L I J dat jullie het zo naar je zin hebben!!! kussie

Eva F

Hola!
Topverhaal met af en toe een tegenvaller...maar dat hoort toch bij het reizen he. Avonturen genoeg dus! "Helaas" weer doorreizen, maar N-Z wordt zeker weten anders en geweldig! Benieuwd of je nog langer in Aussie blijft plakken....and as always: genieten!!
Hier vallen alle blaadjes al van de boom...
liefs x Eva

Phil

Hallo travellers!
Net met Hannie uit Wenen teruggekeerd. Inderdaad: Wat is dat samen reizen toch leuk! Wat een mooie onderwaterfoto's! Prachtig, die schoolkinderen in uniform! Uniek, die foto van die mannen op die deur! Schitterend, jullie samen op de top van die berg! Jullie konden met je handen a.h.w. de vloer van de hemel aanraken! Die beelden op Paaseiland! Die twee duifjes, de zonsondergang! Ik heb weer genoten!
We gaan vanavond naar een optreden van de Phil in de Schouwburg. Ik zal ze de groeten doen van jullie beiden. De laatste reactie van Miek op jullie verhaal, doet me denken aan de Belgische dichter Paul van Ostayen. Miek kon er familie van zijn, ze heeft poëzie-talent! Hééééééél veel groetjes 'oet Zitterd', alle goeds en een weer súper vervolg op jullie reis toegewenst!

Freek

Heey Ceriel en Niña,

Buiten de vertraging en het ziek zijn was het weer een erg leuk verhaal om te lezen. De foto's zijn geweldig mooi. Ik zag je zelfs op een deur geschilderd Ceriel erg leuk haha.... En betreft de kilo's van Niña ach ja even de minibar vol met lekkers duwen hihihi

Ik wens jullie nog een fantastische tijd met zijn tweeën

Groetjes Freek

miek (dus weer) voor phil

phil! nou, dat is een compliment! en ik heb toevallig een boek van ostaijen! bijzondere stukken. weet je wie ik ben? wij hebben elkaar ontmoet op de bruiloft en toen heel leuk met elkaar gesproken. foto!

Koen

Dag reizigers! Dat jullie het naar de zin hebben blijkt wel. Hier zijn geen woorden voor nodig.
Vliegt wel voorbij he, continentje hoppen...
Het is al vaker opgemerkt maar ik moet toch wel een compliment maken over de foto's die jullie maken.
Ermindo Arminoooo .....Adioooooo!!

Nu dus lekker aan het chillen op Moorea, geniet ervan want daar zul je toch niet vaak meer komen denk ik.

Namens ons allemaal trouwensd erg bedankt voor jullie mailtje voor Mees! Ja, wij zijn erg trots en gelukkig gaat het prima met hem en zijn mama. Ik zal proberen om een fotootje op de mail te zetten dan kunnen jullie hem ook al even zien. Tegen de tijd dat jullie terug zijn loopt 'ie al bijna....

Groet, liefs en tot de volgende keer maar weer.
Koen&Georgette&Mees

The Adams Family Munstergeleen

Nien en Cyriel wij zijn sprakeloos wat jullie allemaal mee maken superrrrrrrrr / thei is niet gauw sprakeloos / geniet ervan !!!!!!!!!

Luc en Monique

Hoi Nina en Cyriel,

Klinkt allemaal super en ziet er ook nog super uit. Wij zijn in ieder geval heel erg jaloers. Nog heel erg veel plezier, geniet er van en denk ook eens aan ons in dat schitterende zon overgoten Nederland!!!!!
Dikke kus en vele groetjes,
Luc en Monique

Ralph en Kyra

Hoi Cyriel en Ninya,

Ech super die verhaole! Lees zich es ein sjpannend jóngesverhaol. Geneit van Nuuj-Zeelandj.

Groete,

Ralph en Kyra

Selina

Heej Niña en Cyriel,
Wat een mooi verhaal! Maar vooral sjieke foto's! Geniet ze van t volgende werelddeel!
Groetjes Selina en een pootje van Muis en t konijn!

Roel Friedje en Kids

Hallootje Nina en Cyriel,

Geweldig!!!! Wat een verhalen, wat een foto's, helemaal top natuurlijk!
Hopelijk is Cyriel goed opgeknapt! Nog heel veel plezier samen!!!

Veel liefs, Roel Friedje Fenne en Fabrice

Marlies

Verhaal in een adem gelezen. Dat van dat ziek zijn is natuurlijk minder,maar jullie zijn er gelukkig weer bovenop gekomen. Ga maar goed eten!
Een hele fijne tijd in N.Zeeland.
Groetjes.

elly van schoubroeck

Hallo globetrotters;
het heeft even geduurd om een mailtje te versturen wegens verblijf bij mijn oudste dochter door omstandigheden. Ik sta er van verstomd wat jullie allemaal zien, doen en meemaken. Hier staat de hollandse hutspot weer op tafel dus Nina als je terug bent komen die kilo's er wel weer bij. Ik geniet van ieder verslag dat ik lees en als jullie terug zijn moeten jullie maar aan een reisboek gaan denken met als titel rondom de wereld (niet in 80 dagen) in 4 maanden.
Volgende keer meer. Heel veel groetjes en blijf a.u.b.gezond. Geniet maar volop in Nieuw Zeeland. Tot de volgende keer.
Elly uit Stein.

Menoake

Hé jullie 2!
Hoe bevalt het 'kamperen' in Nieuw Zeeland? Ben reuze benieuwd naar de volgende verhalen en foto's....
Geniet lekker verder en wat een mooie 'pop' hebben jullie al naar Sittard gestuurd!

groetjes,
Manon